سرطان سينه

شناسایی و درمان زودهنگام سرطان پستان معمولاً از مرگ و میر جلوگیری می‌کند. در مواردی از آزمایش‌های غربالگری جهت شناسایی سرطان استفاده می‌کنند.

سرطان پستان بیما‌ری ‌است ناشی از تشکیل سلول‌های سرطانی بدخیم در بافت پستان.

پستان از مجرا و لوب تشکیل شده است. هر پستان ۱۵ تا ۲۰ قسمت به نام لوب دارد که هر کدام قسمتی‌های کوچک‌تر زیادی به نام لوبول دارند. هر لوبول به تعداد زیادی حفرۀ کوچک که شیر تولید می‌کنند، منتهی می‌شود. لوب‌ها، لوبول‌ها و حفره‌های کوچک را لوله‌های نازکی به نام مجاری شیری به هم متصل می‌کنند.

هر پستان رگ‌های خونی و عروق لنفاوی نیز دارد. عروق لنفی گذرگاه مایعی تقریباً بی‌رنگ به نام لنف است. عروق لنفی به اندام‌هایی به‌نام غدد لنفاوی می‌رسند. غدد لنفاوی ساختارهای لوبیا شکلی هستند که در سراسر بدن یافت می‌شوند. آنها لنف را تصفیه و گلبول‌های سفید را که با عفونت و بیماری می‌جنگند، ذخیره می‌کنند. دسته‌هایی از غدد لنفاوی نزدیک پستان در آگزیلا (زیر بغل)، بالای استخوان ترقوه و در قفسۀ سینه وجود دارند.

سرطان پستان شایع‌ترین سرطان زنان در کشور است. زنان در ایران، بیش‌تر از هر نوع دیگری از سرطان، به سرطان پستان مبتلا می‌شوند. تعداد موارد جدید در طول سی‌سال گذشته، سالانه افزایش یافته است.سرطان پستان در مردان هم بروز می‌کند، ولی تعداد آن، ناچیز است. اجتناب از عوامل خطرزا به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. تغییر در شیوه زندگی خود مي توند باعث كاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه شود.

برخي از راههاي پيشگيري از سرطان سينه عبارتند از:

ورزش و تحرك

عدم مصرف سيگار

عدم مصرف الكل

انجام ماموگرافي از 40 سال به بعد

تغذيه مناسب شامل سبزيجات و ميوه

با پزشک یا مشاوران درمانی در مورد چگونگی کاهش خطرسرطان و غربالگري مشورت کنید.